سیم خاردار چیست

کاربرد و انواع سیم خاردار

کاربرد و انواع سیم خاردار
کاربرد و انواع سیم خاردار
5/5
کاربرد و انواع سیم خاردار
کاربرد و انواع سیم خاردار

سیم خاردار یکی از محصولات مفتولی تولید شده از فولاد نرم است. برای تولید سیم خاردار از سیم مفتول استفاده می کنند. این محصول در کنار تیر حصار یا پایه فنس و توری حصاری و دیگر متعلقات فنس کشی، پروژه ی تکمیل حصار و فنس پیرامونی یک محدوده را به سرانجام می رساند.

سیم خاردار چیست ؟
سیم خاردار چیست ؟
سیم خاردار خطی
سیم خاردار خطی
سیم خاردار حلقوی
سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار چیست

کاربرد و انواع سیم خاردار

در دانشنامه  پیشِ رو همراه با هم مطالب زیر را در مورد این محصول مفتولی خواهیم خواند:

  • سیم خاردار چیست؟
  • تاریخچه ی سیم خاردار
  • انواع سیم خاردار | مشخصات فنی سیم خاردار
  • نحوه ی تولید سیم خاردار
  • روش نصب سیم خاردار

روش نصب سیم خاردار

نصب سیم خاردار به منظور حفاظت و برقرای امنیت در منطقه انجام می شود و مانعی برای جلوگیری از نفوذ حیوانات، متجاوزین به آن منطقه می شود. سیم خاردار دارای مدل های مختلفی می باشد که هر کدام علاوه بر قیمت متفاوت، نحوه نصب متفاوتی دارد.

روش نصب به این صورت می باشد که ابتدا باید نکات ایمنی رعایت شود سپس با استفاده از تجهیزات ایمنی باید قسمت هایی که قرار است سیم خاردار در آنجا ها نصب شود مشخص کرد و علامت گذاری نمود و نقشه ی آن را کشید. تهیه و ساخت بست محکم از جمله مواردی می باشد که در نصب سیم خاردار حائز اهمیت است. سرانجام از انتهای نصب فنس شروع به نصب کرده و تا ارتفاع مشخصی آن را نصب می کنند. انتخاب میله به مقاومت و انعطاف پذیری فنس بستگی دارد که سیم خاردار های کششی را می توان تا ارتفاع 30 متر نصب نمود.

تعریف سیم خاردار ؟

سیم خاردار یکی از محصولات مفتولی تولید شده از فولاد نرم است. برای تولید سیم خاردار از سیم مفتول استفاده می کنند. این محصول در کنار تیر حصار یا پایه فنس و توری حصاری و دیگر متعلقات فنس کشی، پروژه ی تکمیل حصار و فنس پیرامونی یک محدوده را به سرانجام می رساند. از این رو انتخاب نوع سیم خاردار، سیم خاردار با قیمت مناسب وسیم خاردار متناسب با حصار می تواند در روند پروژه، هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت، تاثیر دو چندانی ایجاد نماید.

در یک تحقیق با موضوع انواع سیم خاردار، نزدیک به هشتصد نوع سیم خاردار مختلف شناسایی گردید و مشخص گردید که این گوناگونی انواع می تواند در جنس و سایز سیم اصلی، خار یا تیغ آن و همچنین در روش به کار گیری سیم خاردار باشد. تصویر شماره 1 یکی از قدیمی ترین انواع سیم خاردار را نشان می دهد. کاربرد سیم خاردار مشخص و واحد است. و آن استفاده در حصار کشی می باشد. اما اینکه حصار در چه مکان هایی قرار می گیرد عملا تنوع کاربرد برای این محصول مفتولی ایجاد نموده است. برای مثال حصار می تواند برای یک مزرعه کوچک یا یک دامداری محلی باشد. می تواند برای کشتزارهای بزرگ در نظر گرفته شود. سیم خاردار می تواند در حصار کشی یک پروژه ی صنعتی موقت نقش داشته باشد. سیم خاردار می تواند در محصور کردن یک پتروشیمی کوچک به کار رود. و صدها نوع کاربرد حصار کشی متفاوت می توان برای سیم خاردار شناسایی و معرفی نمود.

سیم خاردار چیست؟

سیم خاردار یا Barbed wire عبارتست از محصول مفتولی مشتمل بر یک سیم مفتولی اصلی و یک عضو تیز و برنده که به صورت بافته در گام های مشخصی از سیم راستا قرار می گیرد. سیم خاردار می تواند به صورت خطی در یک امتداد قرار گیرد یا اینکه می تواند به صورت حلقه های متوالی در یک قطر مشخص یک تا دو متر عرض و طول دلخواه را پوشش دهد. محل به کار گیری سیم خاردار می تواند پایین حصار، در کمرکش حصار و یا بالای تیر حصار باشد. گاهی ترکیبی از این مکان ها برای قرار گیری سیم خاردار انتخاب می شود. در مواردی سیم خاردار خطی را در چند قسمت فنس نصب می کنند. انتخاب نوع و محل قرار گیری سیم خاردار به میزان ضریب امنیتی مورد انتظار استفاده کننده آن بستگی دارد. بعضی از مرزهای جغرایایی به دلیل بالا بودن ضریب امنیتی حصار مرزی، علاوه بر دو ردیف حصار کشی، یک یا دو ردیف سیم خاردار حلقوی در وسط دو حصار قرار میدهند.

تاریخچه سیم خاردار

تاریخچه ی شکل گیری محصولی به نام سیم خاردار بر اساس نیاز انسان به محافظت از دام، ملک و یا تجهیزات بر می گردد. در طول اعصار مختلف همواره این نیاز وجود داشته است و بشر راهکار های گوناگونی برای برطرف کردن آن به کار برده است. اما به طور خاص ابداع سیم خاردار به شکلی که امروزه شناخته می شود به سال 1867 در ایالات متحده به دست شخصی به نام لوسین بی اسمیت Lucien B.Smith نسبت داده شده است.  دلیل اصلی که سیم خاردار رواج پیدا نمود کاهش هزینه حصار کشی ذکر شده است. اگر برای محافظت از دام، مزرعه و یا منطقه ای با ضریب امنیتی بالا سیم خاردار استفاده نگردد، مصالح مورد استفاده برای محصور کردن آن ناحیه حجم زیادی خواهد داشت. این یعنی قیمت حصار کشی بسیار بالا خواهد رفت. اما استفاده از سیم خاردار می تواند هزینه نهایی پروژه را کاهش دهد، حتی در صورتیکه قیمت سیم خاردار بالا باشد.

انواع سیم خاردار | مشخصات فنی سیم خاردار

در بحث انواع سیم خاردار ابتدا دو طبقه‌بندی کلی مطرح می گردد. این طبقه‌بندی بر اساس نوع توزیع سیم خاردار در حصار مرتبط انجام می گردد. اگر سیم خاردار به صورت مستقیم و در یک امتداد مشخص نصب گردد، سیم خاردار خطی مورد نیاز می باشد. اگر سیم خاردار به صورت حلقه های متوالی در محل حصار کشی واقع گردد، در این صورت تامین سیم خاردار حلقوی مورد نظر قرار می گیرد. بنابر این به طور خلاصه تقسیم بندی کلی سیم خاردار به صورت زیر می باشد:

  • سیم خاردار خطی
  • سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار خطی

همانگونه که از نام این نوع سیم خاردار مشخص است این سیم خاردار به صورت خطی نصب می گردد. به این مفهوم که فاصله ی دو حصار می تواند با یک یا چند رشته سیم خاردار به صورت مستقیم پوشش داده شود. اما با توجه به اینکه نوع خار نیز می تواند متفاوت باشد عملا سیم خاردار خطی خود به دو دسته طبقه بندی می گردد:

  • سیم خاردار خطی سوزنی

  • سیم خاردار خطی تیغی (تبری)

سیم خاردار خطی سوزنی

این نوع سیم خاردار از چهار رشته سیم مفتول ساخته می شود. عموما برای تولید سیم خاردار سیم مفتول گالوانیزه در نظر گرفته می شود. دو رشته از این سیم ها به دور هم تابیده می شود. دو رشته ی دیگر در فواصل مشخصی به دور دو رشته مستقیم، تابیده و در هر نقطه چهار خار تیز و برنده ایجاد می کند. در بعضی از انواع ساده سیم خاردار به جای دو رشته از یک رشته استفاده می شود.

مشخصات فنی سیم خاردار خطی سوزنی عموما به صورت زیر خلاصه می شود:

  1. سیم خاردار ها به صورت کلاف یا به اصطلاح توپ سیم خاردار بسته بندی می گردند که هر کلاف وزنی حدود 25 کیلو گرم وزن دارد.
  2. سایز سیم های مستقیم و سیم هایی که برای خار به کار می رود 2 یا 2.5 میلیمتر می باشد.
  3. سیم خاردارد 2X2 به این معنی است که سیم به کار رفته در رشته ی اصلی و خار هر دو دارای سایز 2 میلیمتر می باشد.
  4. فاصله ی خارها می تواند بین 7 تا 10 سانتیمتر متغیر باشد.
  5. هر کیلو سیم خاردار 2X2 حدود 12 متر، سیم خاردار 2X5 در حدود 10 و سیم خاردار 2.5X2.5 حدود 7 متر طول دارد.

سیم خاردار خطی تیغی (تبری)

این نوع سیم خاردار مدرن تر از سیم خاردار خطی سوزنی می باشد. در سیم خاردار خطی تیغی، خارها از جنس مفتول نیستند. خار یا تیغ مورد استفاده در سیم خاردار خطی تیغی بااستفاده از ورق گالوانیزه تولید می گردد. سیم خاردار خطی تبری معمولا به صورت کلاف یا توپی قابل عرضه در بازار می باشد. وزن کلاف سیم خاردار تبری خطی بین 20 تا 25 کیلوگرم متغییر است. مانند بسیاری از محصولات وارداتی این محصول نیز نوع وارداتی دارد که در سالهای اخیر بیش از هر کشور دیگر واردات آن از چین صورت می گیرد. 

مشخصات فنی سیم خاردار خطی تبری تا حدودی با سیم خاردار خطی سوزنی مطابقت دارد. قطر سیم به کار رفته به عنوان رشته ی اصلی سیم خاردار تیغی تا 3 میلیمتر هم می تواند باشد، تیغها در شکل های متنوع تولید می گردد ولی شکل مرسوم آن به صورت تبر مانند می باشد از این رو به سیم خار دار خطی تیغی، تبری هم گفته می شود.

سیم خاردار حلقوی

کلیه مطالبی که درخصوص سیم خاردار خطی ذکر می گردد، در مورد سیم خاردار حلقوی نیز صدق می کند. تنها تفاوت عمده ی این نوع سیم خاردار حالت حلقوی بودن آن است که در مواردی برای حفظ حالت حلقوی آن در هر دور سیم خاردار یک بست قرار دارد تا این حلقه ها از همدیگر باز نشوند.

سیم خاردار حلقوی سوزنی (ساده)

سیم خاردار حلقوی سوزنی ساده متشکل از دو رشته سیم مفتول به عنوان رشته اصلی و دو رشته مفتول کوتاه تیز به عنوان خار می باشد. قطر رشته اصلی می توان 2، 2.5 و یا 3 میلیمتر باشد. قطر خارها 2 و یا 2.5 میلیمتر کار می شود. حلقه های سیم خاردار دایره هایی با قطر 60 و یا 90 سانتیمتر می باشند.

سیم خاردار حلقوی تبری یا تیغی

این محصول نیز دارای یک رشته اصلی راسته و خارهای تیغی یا تبری شکل می باشد. تیغ های این نوع سیم خاردار را با استفاده از ورق گالوانیزه تولید می نمایند. نوعی سیم خاردار تیغی به طور یکپارچه از ورق تولید می گردد که کیفیت تیغ های بسیار بالایی دارد. این نوع سیم خاردار اسرائیلی نام دارد.

سیم خاردار اسرائیلی 

این نوع سیم خاردار در رده همان سیم خاردار حلقوی تیغی است. شکل خاص این نوع سیم خاردار و مورد استفاده زیاد آن در کشور  اسرائیل باعث شده است تا نام این سیم خاردار به سیم خاردار اسرائیلی معروف گردد. سیم خاردار اسرائیلی از مفتول فولادی که قطر سه میلیمتر دارد تهیه می شود. این نوع سیم خاردار نسبت به دیگر سیم خاردارها مقاومت بسیار بالایی در برابر بریده شدن دارد. همچنین در مورد کیفیت گالوانیزاسیون سیم خاردار اسرائیلی باید گفت نسبت به دیگر انواع سیم خاردار از مقاومت بیشتری در برابر پوسیدگی و خوردگی برخوردار می باشد. سیم خاردار اسرائیلی در نوع سیم خاردار خطی اسرائیلی و سیم خاردار حلقوی اسرائیلی در بازار یافت می شود. 

فهرست