تفاوت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل از جمله محصولات فولادی است که در صنایعی مانند راه‌سازی، ساختمان‌سازی و به ویژه در تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.این محصول فولادی به طور کلی در دو گروه قرار می‌گیرند. شاید  در این حوزه با دو اصطلاح سبک و سنگین برخورد داشته‌اید، در این مطلب سعی شده تا اطلاعاتی جامع در رابطه با این مفاهیم در اختیار شما قرار داده شود.نوع باز شامل مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد است، از جمله نوع بسته می‌توان به قوطی، پروفیل و لوله اشاره کرد . جهت خرید میلگرد به دفتر فروش میلگرد زاگرس با شماره تماس 09133136049 مشاوره بگیرید .

پروفیل سبک

 به پروفیل هایی که جزو پروفیل های سبک قرار گرفته اند پروفیل مبلی هم گفته می‌شود که از دو استاندارد مشخص در ساختمان پروفیل های سبک استفاده می‌کنند  و معمولاً از ورق روغنی در ساخت پروفیل سبک استفاده می‌شود . ورق های روغنی هم در فرآیند نورد سرد تولید می شوند و کاربرد اصلی پروفیل های سبک در صنایع خانه لوازم خانگی ، دوچرخه سازی ، مبلمان و کانتینر و غیره می باشد . به نوع سبک، نوع مبلی نیز می‌گویند، در ساخت آن از دو استاندارد DIN 2394 و  EN 10 219-2 استفاده می‌کنند. ورق‌های مورد استفاده در فرآیند تولید این نوع  ورق روغنی است، همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند.نوع مبلی در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌ سازی، کانتینر و مبلمان کاربرد فرآوان دارد. این نوع  ویژگی‌های زیادی دارد همین امر سبب استفاده‌ گسترده از آن گردیده است. در ادامه سعی شده تا به برخی از این موارد اشاره نماییم . آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .  قیمت تیراهن و قیمت نبشی و قیمت ناودانی در فروش انلاین اهن فلزمال .

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

کاربرد نوع سبک :

  • خودروسازی
  • اگزوز
  • مبلمان و صندلی
  • دوچرخه سازی
  • لوازم خانگی

ویژگی های پروفیل سبک :

آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .همان‌طو که در بالا اشاره کردیم این نوع  ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در این قسمت به برخی از این موارد به صورت خلاصه اشاره خواهیم نمود:

  • ابعاد گوناگون
  • شکل پذیری مطلوب
  • خاصیت آبکاری
  • کیفیت سطحی مطلوبی
  • جوش پذیری بالا
  • دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت

تعیین قیمت پروفیل سبک :

قیمت اعلامی برای نوع سبک در واحد وزن اعلام می‌شود. قیمت آن به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به قیمت دلار، قیمت ورق نورد سرد و تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد. آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد . قیمت نوع سبک در واحد وزن مقداری از نوع سنگین بیش‌تر است اما هزینه‌ آن در واحد طول از نوع سنگین کمتر خواهد بود و علت آن ضخامت و وزن کمتر نوع مبلی است. این محصول ضخامت و وزن کمتری در مقایسه با نوع سنگین دارند.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سنگین :

به نوع سنگین،  صنعتی یا  ساختمانی می‌گویند. این نوع از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند در نظر داشته باشید که به منظور تولید این نوع از ورق‌هایی با ضخامت بالاتر از ۱٫۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند. نوع سنگین در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها کاربرد دارد.آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .

موارد مصرف پروفیل سنگین :

مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره

ساخت شاسی ماشین آلات سنگین

دستگاه های صنعتی

در واقع این محصول به دلیل توانایی تحمل وزن بالا در مصارفی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی قیمت پروفیل در واحد وزن این محصول اعلام می گردد و بسته به ضخامت ورق مصرفی متغیر می باشد. در واقع محصولات نازک تر قیمت بالاتری را نیز دارا می باشند ولی به دلیل اینکه قیمت این محصول براساس واحد وزن محاسبه گردیده و محصولات نازک تر وزن کم تری نیز دارند بنابراین قیمت کمتری نیز دارند.آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .

خصوصیات پروفیل سنگین :

آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد . همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، قیمت نوع سنگین در واحد وزن محاسبه می‌شود. برخی دیگر از ویژگی‌ها عبارتند از:

  •  پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا
  •  جوش‌پذیری بالا
  •  سختی سطحی
  •  دارا بودن قیمت مساعد

تفاوت پروفیل سبک و سنگین :

بنابر تعاریف بالا تفاوت این دو محصول در چند مورد می باشد. نخست اینکه نوع سبک با استفاده از ورق سرد (روغنی) و نوع سنگین توسط ورق سیاه تولید می گردد. همچنین نوع سبک به محصولاتی با ضخامت پایین تر از ۱٫۵ و نوع سنگین به ضخامت های بالاتر از ۱٫۵ اطلاق می شود.آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد . از لحاظ کاربرد نیز نوع سنگین معمولا در مواردی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ قیمت نیز قیمت پروفیل سبک بیشتر بوده ولی در نهایت به دلیل اینکه قیمت بر واحد وزن محاسبه می گردد قیمت این محصول نسبت به نوع سنگین کمتر می باشد.

انواع پروفیل ساختمانی

نوع ۱: این محصول از نورد گرم شمش فولادی تولید شده و در ظاهر مانند قوطی می باشد.

نوع۲: این محصول از شکل دادن ورق فولادی توسط خمکاری و پرس تولید شده و به شکل ناودانی می باشند.

نوع۳: پروفیل های مرکب که از متصل نمودن چند نوع سرد و گرم تولید می شوند.

انواع روش های تولید پروفیل

به طور کلی تولید قوطی پروفیل شامل سه مرحله زیر می باشد.

مواد اولیه

برش کلاف به نوار

تولید لوله پروفیل

در حال حاضر بخش عمده مواد اولیه برای تولید این محصول از کارخانه فولاد مبارکه فراهم می گردد و بخشی نیز از کشورهای نظیر برزیل و اروپا وارد می شود. ترکیبات ورق فولادی مورد نظر نیز بایستی ویژه باشد. پس از آن در مرحله برش کلاف به نوار، نوارها به عرض مشخص بریده می شوند. در مرحله تولید لوله پروفیل ، دستگاه های مورد استفاده شامل بخش هایی از جمله گیوتین، انباره، فرمینگ ، براده برداری، سردکن و سایزینگ می باشد. آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .

دو روش برای تولید این محصول وجود دارد

  • روش مستقیم
  • روش غیر مستقیم

روش تولید مستقیم پروفیل

در این روش نوار در اثر گذر دادن از بین قالب هایی که در بالا و پایین قرار گرفته است شکل گرفته و سپس دو لبه ورق به یکدیگر جوش داده شده و سایز آن مشخص می گردد. پس از تولید این محصول توسط اره به طول های معینی بریده شده و بسته بندی می گردد و پس از آن به واحد کنترل کیفی فرستاده می شود. محصولی که در روش مستقیم تولید می گردد از کیفیت بالاتری نسبت به روش های دیگر برخوردار بوده و دارای ابعاد دقیقی می باشد.

روش تولید غیر مستقیم پروفیل

در این روش ابتدا محصول در دستگاه نورد گردیده و به لوله تبدیل می شود. پس از جوش دو لبه ، محصول به اشکال مختلفی در می آید. در این روش گوشه ها در محصول نهایی گردتر بوده و دقت پایین تری از لحاظ ابعاد نسبت به روش مستقیم دارد.آگاهی از تفاوت پروفیل سبک و سنگین بسیار اهمیت دارد .

پروفیل صنعتی چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج پروفیل صنعتی چیست؟ نحوه تولید، ویژگی ها و انواع پروفیل صنعتی چیست؟ Share on facebook Share on twitter Share on linkedin Share on odnoklassniki Share...

کاربرد و مشخصات نبشی

نتایج مشاهده همه نتایج کاربرد و مشخصات نبشی نبشی چیست؟ کاربرد و مشخصات نبشی Share on facebook Share on twitter Share on linkedin Share on odnoklassniki Share on vk...

لوله مانیسمان چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج لوله مانیسمان چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و مشخصات لوله بدون درز لوله مانیسمان چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و مشخصات لوله بدون درز Share on facebook...

لوله گالوانیزه تست آب چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج لوله گالوانیزه تست آب چیست؟ کاربرد و انواع لوله مصرفی در سیستم های آبرسانی لوله گالوانیزه تست آب چیست؟ کاربرد و انواع لوله مصرفی در...

لوله گازرسانی چیست

نتایج مشاهده همه نتایج لوله گازرسانی چیست؟ انواع، نحوه تولید و جدول وزنی لوله گازی لوله گازرسانی چیست؟ انواع، نحوه تولید و جدول وزنی لوله گازی Share on facebook...

مش فولادی چیست

نتایج مشاهده همه نتایج مش فولادی چیست انواع و کاربرد مش جوشی مش فولادی چیست | انواع و کاربرد مش جوشی Share on facebook Share on twitter Share on...

توری چیست

نتایج مشاهده همه نتایج توری چیست ؟ انواع توری و کاربردهای آن توری چیست ؟ انواع توری و کاربردهای آن Share on facebook Share on twitter Share on linkedin...

فهرست مطالب فلزمال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست