تفاوت فولاد اهن چدن

آگاهی تفاوت فولاد اهن چدن بسیار مهم هست . یاد گیری بعضی نکات نیاز است .  ماده اصلی سازنده مقاطع فولادی و چدن و آهن، فلزات آهنی و آهن هستند . به طور کلی سنگ آهن ها پایه ساخت فولاد و آهن می باشند . که با گداخته شدن این سنگ آهن ها آهن خام تولید شده . سپس این آهن خام تبدیل به آهن معمولی، فولاد و چدن می شود . پس می‌توان گفت که فولاد و چدن آلیاژهای آهن هستند. در بین موارد مختلف ، فلزات آهنی بیشترین کاربرد را دارند . 95 درصد فلزات را تشکیل می دهند . آهن فلزی سنگین خاکستری رنگ بوده و درخشش بیشتری دارد . به صورت مستقیم از سنگ معدن آهن تولید می شود.فولاد و چدن همان طور که گفته شد از آهن خام تولید می‌شوند و قیمت کمتری دارند و معمولا آنها را در شکل‌های مختلف نبشی، ناودانی، تیرآهن، میلگرد و غیره مشاهده می کنید. 

تفاوت فولاد چدن اهن با یکدیگر

ادامه تفاوت فولاد اهن چدن

برای تولید فولاد و چدن سنگ آهن در کوره‌ها حرارت می خورد، تا محصول خام به دست بیاید . سنگ آهن ها ترکیبی از نمک های معدنی، اکسیدهای آهن و سنگ آهک آلومین و سیلیس هستند . از چهار سنگ مختلف برای کوره آهن گدازی می توان استفاده کرد که از جمله آنها کربنات ها، سولفور اکسید ها و هیدروکسید ها را می توان نام برد.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست و یاد گیری بعضی نکات نیاز است .جهت خرید میلگرد به خصوص میلگرد زاگرس با اهن الات کیانی فلزمال در تماس باشید . قیمت میلگرد زاگرس در دفتر فروش میلگرد زاگرس شماره تماس 09133136049 . 

سنگ آهن مغناطیسی که 68 درصد وزن آن آهن است . همان سنگ آهن مغناطیسی با مگنتیک است . سنگ آهن سرخ یا هماتیت هم 60 درصد آهن در خود دارد . این دو در دسته هیدروکسیدها قرار می گیرند و بیشتر برای ساخت فلزات از آنها استفاده می شود .

سنگ آهن قهوه‌ای تا لیمویی 50 درصد وزنشان از آهن تشکیل شده که جزو اکسید ها محسوب می شوند و معمولاً سنگ آهن بعد از این که از معادن استخراج می شوند. با استفاده از سنگ شکن خرد شده و عملیات مختلفی روی آن ها انجام می‌شود تا آماده ورود به کوره شوند.

انواع اهن خام ( تفاوت فولاد اهن چدن )

اصلی ترین دلیل تفاوت آهن و فلزات آهنی وجود کربن می باشد . مقدار کربن در یک آهن ویژگی ها و خاصیت های آهن و فولاد و چدن را تعیین می کند.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست .

به طور مثال مقدار کربن در آهن خام زیاد است و به همین دلیل آهن خام ترد تر بوده . قابلیت چکش خواری ندارد . اگر به آن ضربه وارد شود بر اثر ضربه خورد خواهد شد. دمای ذوب فلزات هم با استفاده از کربن کاهش پیدا می‌کند. آهن خالص و آهن معمولی جزو آهن خام محسوب می‌شوند که کربن در آنها کمتر از آهن خام می باشد.

در ادامه با انواع آهن خام آشنا خواهید شد و با مقدار کربنی که در آنها وجود دارد اشنا خواهید شد .  با دانستن هرکدام از این خصوصیات . تعاریفی که در ادامه در رابطه با چدن و فولاد می شود تفاوت های آنها را درک خواهید کرد. جهت خرید تیراهن و خرید پروفیل با فلزمال در تماس باشید .خرید تیراهن لانه زنبوری در دفتر فروش میلگرد در اهن الات کیانی .

آهن خالص ( آهن نرم – آهن ورزیده )

حاوی 2 درصد کربن بوده . از راه کربونیزاسیون آهن خام به همراه مقداری آهن قراضه در کوره به دست می آید. دمای ذوب آن تقریبا 1130 درجه سانتی گراد است .که نسبتا پایین محسوب می شود و در هوای نمناک زنگ می زند. آهن در صنایع مختلف ، ساخت ماشین آلات صنعتی و نیز ساختمان سازی کاربرد دارد . آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست .

آهن خام بر اساس ساختار کریستالی

آهن خام سفید

طی سرد شدن آهن خام در سرعت زیاد تولید می شود . برای همین هم سفید رنگ است . زیرا کربن آن در سردشدن سریع، به گرافیت تبدیل نمی شود . رنگ آن روشن و شبیه به سفید نقره ای باقی می ماند. برای ساخت فلزات و فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرد.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست . مقدار سیلیسیم در آهن خام سفید کم است . جنس آن سخت و ترد می باشد ، سطح شکسته آن دانه های ریز و روشن دارد .

آهن خام خاکستری

با سرد شدن آهن خام در سرعت پایین تولید می شود و چون کربن آن در سردشدن آهسته، به گرافیت تبدیل می شود، تیره و خاکستری است. برای ساخت چدن مورد استفاده واقع می شود.آگاهی تفاوت فولاد اهن چدن بسیار اهمیت دارد . مقدار سیلیسیم در آهن خام خاکستری زیاد بوده پس ترد نیست و از آهن خام سفید نرم تر است. سطح شکسته این محصول دانه های درشت و خاکستری دارد.

آهن خام نیمه خاکستری

جنس آن مابین آهن خام سفید و خاکستری است و در ساختن فولاد و چدن سخت به کار می رود.

تعریف چدن

چدن ها معمولاً از آهن خام خاکستری تولید می شوند .که در کوره های مخصوص ذوب با قراضه آهن ترکیب شده . در نهایت چدن تولید می شود. ناخالصی‌ هایی مثل فسفر و گوگرد که در آهن خام وجود دارد، خصوصیت های چدن را تغییر می دهند . به صورت سربار از کوره خارج می شوند و فلز مذابی که باقی می ماند منگنز هم دارد که به آن چدن می گویند. آلیاژهای مختلف چدن شامل سیلیسیوم، آهن، کربن و منگنز می باشد. وجود منگنز باعث سختی بیشتر چدن می شود و سیلیسیم هم باعث می‌شود که کربن در چدن به گرافیک تبدیل شود.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست .

 مقدار کربن در چدن 2 تا 3.5 درصد وزن آن است و جنس چدن معمولا وابسته به سرعت سرد شدن و جنس  آهن خام می باشد. نقطه ذوب شدن تقریباً 1420 تا 1470 درجه کلوین میباشد که از ترکیب اصلی آن ها کمتر است. از دیگر خصوصیاتی که چدن ها دارند سخت و شکننده بودن و استحکام آنها می باشد . قیمت چدن نیز پایین تر از مقاطع فولادی دیگر است . در صنایع مختلف از آنها استفاده می شود.

انواع چدن

چدن سفید

با سرد شدن چدن خام در سرعت زیاد تولید می شود . در ساخت وسایل کوچک از آن استفاده می کنند. مقدار سیلیسیم در چدن سفید کم است . جنس آن سخت و ترد بوده و نمیتوان آن را سوهان کشید. سطح شکسته آن هم دانه های ریز و روشن دارد.

چدن خاکستری

با سرد شدن چدن خام در سرعت پایین تولید می شود . به همان دلایل مذکور رنگ آن خاکستری است. برای ساخت لوله های چدنی ، ناودانی، پروفیل پنجره ، درپوش های چدنی کف خیابان ها ، شبکه چدنی  از آن استفاده می کنند. چدن خاکستری نرم تر از چدن سفید می باشد و جنس سخت و شکننده ای دارد. قابلیت چکش خواری از دیگر ویژگی های این نوع چدن است و دانه های درشت و تیره ای دارد.

چدن نیمه خاکستری

جنس نیمه خاکستری بین چدن سفید و چدن خاکستری می باشد. آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست .آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست .

چدن سخت

جهت ساخت این نوع چدن، ابتدا چدن را گرم کرده و بعد سطح خارجی آن را زود سرد می کنند تا داخل آن به آرامی خنک شود. سطح سخت، چدن سفید و مغز آن چدن خاکستری است.آگاهی تفاوت فولاد  اهن  چدن  مهم هست . چدن سخت دیر ساییده می شود و در ساخت لوله های زیر دال پل ها از آن کمک می گیرند.

چدن نرم

جهت افزایش مقاومت چدن در برابر ضربه، تکه های چدن سفید و نیمه خاکستری را با کمی گرد سنگ اکسید آهن حرارت می دهند تا قسمتی از کربن آن بسوزد، در نتیجه تردی کم شده و نرم شود. در ساخت وسایل کوچک مثل یراق در و پنجره ، کلید و قفل ، شیر آب از چدن نرم استفاده می شود.

فولاد چیست ؟

فولاد مقاومت بالا و قدرت شکل پذیری خوبی دارد و به همین دلیل در صنایع و مصالح ساختمانی از فولاد استفاده های زیادی می شود. خاصیت های موجود در فولاد وابسته به درصد کربن آن می باشد و علاوه بر آن عملیات حرارتی که روی فولاد انجام می‌شود و فلزهای آلیاژ دهنده که در آن وجود دارد همگی در خصوصیت‌های فولاد تاثیرگذار هستند.فهم تفاوت فولاد  اهن چدن  در کار مهم هست .

 

خواص فولاد

انبساط حرارتی : با افزایش دما تا 100 درجه، فولاد 2 درصد منبسط می شود.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست . یاد گیری بعضی نکات نیاز است .

قابلیت شکل پذیری : فولاد را به هر شکلی می توان تبدیل کرد.

قابلیت اتصال : با استفاده از اتصال خشک یعنی پیچ و مهره یا تا کردن و یا اتصال تر یا همان جوشکاری می توان قطعات مختلف فولادی را به یکدیگر متصل کرد.

اکسیداسیون : فولاد در برابر رطوبت و نمک ها به سرعت زنگ می زند و یا پوسیده می گردد. برای مقابله با زنگ زدگی فولاد می توان عناصری نظیر کرم، مس، وانادیم و نیکل را به آلیاژ آن اضافه کرد. همچنین برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد، می توان سطح آن را قلع اندود (حلبی)، روی اندود (آهن سفید) و یا با مواد آلی و پلاستیکی رنگ کرد.

مقاومت های مکانیکی : مقاومت کششی فولادهای مختلف متفاوت است. امروزه مقاطع مختلف فولاد را براساس مقاومت کششی آنها به نام ST33 ، ST37 ، ST45 ، ST50 ، ST52 نامگذاری می کنند. مقاومت فشاری، برشی، خمشی، ضربه ای و سختی فولادهای مختلف بر حسب آلیاژ آن ها متفاوت است. خواص مکانیکی فولاد را می توان با عملیات مختلف گرمایی و سپس سرد کردن تحت شرایط مختلف، تغییر داد. سرد کردن فولاد می تواند به صورت سریع در آب یا روغن و یا به آهستگی به وسیله دستگاه خنک کننده یا در هوا صورت گیرد. تاثیر هریک از این روش ها بر فولاد متفاوت خواهد بود.

انواع فولاد

برای این که دسته بندی مشخص و درستی برای فولاد ارائه شود معمولاً به میزان کربنی که در آنها وجود دارد اشاره می‌کنند که انواع فولاد با میزان کربن آنها را در ادامه مشاهده می کنید:

فولاد نرم : حاوی 0.2 درصد کربن است و نمی توان در ابزار سازی از آن استفاده کرد. در ساخت پیچ و مهره، سیم خاردار ، چرخ دنده، لوله، ورق فولادی و تیرهای فولادی از آن استفاده می کنند.

فولاد متوسط

حاوی 0.6 -0.2 درصد کربن می باشد که در ساخت ریل ، دیگ بخار و ماشین آلات از آن استفاده می کنند.

فولاد سخت

حاوی 1.5-0.6 درصد کربن است.آگاهی تفاوت فولاد , اهن , چدن بسیار مهم هست . در ساخت ابزارآلات ، مته ، فنر، کارد و چنگال از آن استفاده می کنند. با اضافه کردن عناصر بخصوصی به فولاد ، فولادهای ویژه ای برای مصارف مشخص تولید می شود، مانند فولاد ضد زنگ، فولاد مقاوم در برابر آب و هوا، فولاد مقاوم در برابر گرما .

تفاوت فولاد اهن چدن

چنانچه قصد استفاده از مواد مختلف فولادی و چدنی آهنی را دارید، لازم است که تفاوت آنها را بدانید. در کارهای مختلفی مثل ماشین کاری، مهندسی مواد و جوشکاری باید اطلاعات کاملی در رابطه با تفاوت های چدن، آهن و فولاد داشته باشید تا آنها را از هم تشخیص دهید .

در ادامه با تفاوت های این سه بیشتر آشنا خواهید شد:

آهن: آهن از فولاد کم کربن تولید می شود. کیفیت این نوع آلیاژ توسط درصد کربن و منگنز پایین مشخص می گردد. (کربن کمتر از 0.08 درصد و منگنز کمتر از 0.06 درصد)

فولاد : آهن مذاب تصفیه شده را با افزودن مقدار معین کربن و فلزهای آلیاژ دهنده مثل وانادیم ، کروم ، تیتانیم ، منگنز و نیکل به فولاد تبدیل می‌کنند. بیشترین حد کربن در فولاد، تقریباً 2 درصد می باشد.

چدن: چدن آلیاژی از آهن و کربن است که عموما 3 تا 5 درصد کربن و 1 تا 3 درصد سیلیسیم دارد. میزان کربن چدن، از فولاد بیشتر است. چدن ها گروه مهمی از آلیاژهای ریخته گری هستند. نقطه ی ذوب چدن پایین تر از نقطه ذوب آهن است و همچنین چدن نسبت به آهن در مقابل خوردگی آسیب پذیر تر است. چدن خیلی خشک تر و خمش ناپذیرتر از فولاد و آهن است.

تفاوت فولاد چدن

با نگاه کردن به سطح دو فلز می توان دریافت که سطح فلز آهن به رنگ خاکستری تیره و براق می باشد و فلز چدن سطحی مات و کدر و رنگی خاکستری دارد. با انجام تست جرقه و تست براده هم می توان این تفاوت را فهمید.

اگر رنگ فلز ذوب شده را زیر مشعل قرار دهید و تا رسیدن به نقطه ذوب صبر نمایید، در لحظه ذوب شدن رنگ فلز می تواند در تشخیص نوع آن به ما کمک کند. چنانچه رنگ فلز گداخته شده قرمز باشد، فلز چدن است و اگر رنگ فلز گداخته شده سفید باشد، فلز آهن است.

فهرست دانشنامه

قیمت ایزوگام شمایل بام تبریز

قیمت ایزوگام شمایل بام تبریز ایزوگام چیست ؟ قیمت ایزوگام شمایل بام تبریز – اصفهان – تهران – تبریز- کرج – ایزوگام صادراتی – شرق – دلیجان-شمایل بام تبریز-درب...

پروفیل صنعتی چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج پروفیل صنعتی چیست؟ نحوه تولید، ویژگی ها و انواع پروفیل صنعتی چیست؟ Share on facebook Share on twitter Share on linkedin Share on odnoklassniki Share...

کاربرد و مشخصات نبشی

نتایج مشاهده همه نتایج کاربرد و مشخصات نبشی نبشی چیست؟ کاربرد و مشخصات نبشی Share on facebook Share on twitter Share on linkedin Share on odnoklassniki Share on vk...

لوله مانیسمان چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج لوله مانیسمان چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و مشخصات لوله بدون درز لوله مانیسمان چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و مشخصات لوله بدون درز Share on facebook...

لوله گالوانیزه تست آب چیست؟

نتایج مشاهده همه نتایج لوله گالوانیزه تست آب چیست؟ کاربرد و انواع لوله مصرفی در سیستم های آبرسانی لوله گالوانیزه تست آب چیست؟ کاربرد و انواع لوله مصرفی در...

لوله گازرسانی چیست

نتایج مشاهده همه نتایج لوله گازرسانی چیست؟ انواع، نحوه تولید و جدول وزنی لوله گازی لوله گازرسانی چیست؟ انواع، نحوه تولید و جدول وزنی لوله گازی Share on facebook...

مش فولادی چیست

نتایج مشاهده همه نتایج مش فولادی چیست انواع و کاربرد مش جوشی مش فولادی چیست | انواع و کاربرد مش جوشی Share on facebook Share on twitter Share on...

فهرست