میلگرد زیگزاگ چیست ؟

چرا باید در ساخت استفاده شود ؟

میلگرد زیگزاک که به آن تیرچه زیگزاگ یا خرپا Steel structure rebar truss girder  نیز گفته می شود، از اتصال میلگرد های آجدار A3 با میلگرد ساده به صورت زیگزاک شکل، تولید می گردد.

در ساختمان ‌سازی و به خصوص ساخت اسکلت فلزی میلگرد نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند. میلگرد ها در سایز ها و اشکال متنوع برای کاربردهای مختلف تولید می ‌شوند. به عنوان مثال میلگرد حرارتی که مقاوم به حرارت است برای جلوگیری از ترک خوردن بتن استفاده می ‌شود، یا اینکه میلگرد اصلی برای ساخت انواع فونداسیون فلزی و مسلح کردن بتن به کار می ‌رود. نوعی میلگرد به نام میلگرد زیگزاگ وجود دارد که برای ساخت پل ‌ها و سقف ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و طرز ساخت آن با بقیه میلگرد ها متفاوت است . جهت مشاوره و خرید میلگرد میتوانید با فلزمال در تماس باشید ما بهترین قیمت میلگرد را به شما میدهیم .

کاربرد میلگرد زیگزاگ

معرفی فلزمال

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn

میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگرد زیگزاگ یا Steel Structure Rebar Truss Grider یکی از انواع میلگرد است که در ساختمان ‌سازی کاربرد زیادی دارد. این میلگرد که از اتصال میلگرد های آجدار A3 و میلگردهای ساده شکل می ‌گیرد با اصطلاح خرپا نیز در ساختمان ‌سازی معروف است. اتصالات این مقاطع به‌ دو صورت جوشی و به صورت قلاب کردن میلگرد ها در یکدیگر انجام می گیرد. در صنعت ساختمان ‌سازی به این نوع میلگرد، میلگرد عرضی نیز می‌ گویند.

به ‌طور کل محصولات فولادی را می‌ توان به دو دسته خام و پیش‌ ساخته تقسیم کرد؛ محصولات خام مثل تیرآهن که در محل ساختمان ‌سازی ممکن است فقط به برش و جوش نیاز داشته باشند و همانجا هم اجرا می ‌شوند. در مقابل، محصولاتی هستند که به دلیل پیچیدگی در ساخت باید در کارگاه ‌ها با دقت زیاد ساخته شوند و سپس به محل ساخت‌ و ساز منتقل شوند. میلگرد زیگزاگ یکی از همین محصولات فولادی پیش‌ ساخته به حساب می آید که هم به صورت دستی و هم به صورت مکانیزه در کارگاه ها تولید می ‌شود. میلگرد زیگزاگ دارای مقاومت باربری بسیار بالایی بوده و اغلب در ساخت سقف ‌ها، پل ‌های معلق و جاهایی که نیاز به این نوع مقاومت وجود دارد مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ به خودی خود به عنوان یک عضو با باربری بسیار بالا در ساختمان سازی استفاده میگردد. به دلیل بالا بودن خصیصه باربری میلگرد زیگزاگ از آن در ساخت سقف ها استفاده ی بسیاری صورت میگیرد.میلگرد زیگزاگ به صورت پیش ساخته تولید شده و در قسمت های گوناگون ساختمانی به کار برده می شود. برای آشنایی بیشتر با میلگرد زیگزاگ اجزاء تشکیل دهنده آن را به صورت جداگانه بررسی می نماییم.

میلگرد زیگزاگ , خرپا , تیرچه زیگزاگ

میلگردهای زیرین (عضو کششی)

بخش زیرین میلگرد که در معرض باربریِ اصلی سازه قرار دارد، می بایست توانایی حمل نیروی کششی را داشته باشد. نیروهای کششی در ساختمان در اثر لنگر خمشیِ ناشی از وزن ایجاد می گردند. دو نوع لنگر خمشی در اینجا وجود دارد یکی لنگر خمشی حاصل از وزن خود تیرچه، دیگری لنگر خمشی حاصل از وزن مرده سقف در فاصله محور تا محور دو میلگرد زیگزاگ. بخش زیرین میلگرد زیگزاگ همانند عضو کششی در دیگر مصالح ساختمانی عمل می کند. به عنوان مثال در تیرآهن،جان تیرآهن است که عضو مقاوم در برابر نیروهای کششی به حساب می آید. تصویر شماره 3 بخش های مختلف میلگرد زیگزاگ را نشان می دهد.

میلگردهای عرضی (زیگزاگ)

میلگرد های عرضی به عنوان عضو مورب در تیرچه حامل بارهای برشی می باشند. نیروهای برشی که در بخشهای مختلف سازه وارد می شوند می توانند باعث از هم گسیختگی بتن و دیگر مصالح بتنی در ساختمان گردند. تیرچه های زیگزاگ با استفاده از میلگردهایی که در عرض به صورت زیگزاگ کار می شوند، این نیروها را به خوبی تحمل می نمایند. همچنین این بخش به کمک میلگرد بالایی در مقابل نیرو های فشاری، همانند یک خرپا مقاومت ایجاد میکند.

میلگرد زیگزاک که به آن تیرچه زیگزاگ یا خرپا Steel structure rebar truss girder

میلگرد بالایی

میلگرد بالایی همانند میلگرد های زیرین به دو صورت در باربریِ میلگرد زیگزاگ نقش ایفا می کند. اما در اینجا نیروهای کششی مورد نظر نیستند. نیرویی که در این قسمت مد نظر قرار می گیرد از نوع نیروهای فشاری  ناشی از وزن است. ابتدا وزن خود تیرچه زیگزاگ و سپس وزن سقف دو عاملی هستند که بر روی میلگرد بالایی نیرو وارد می کنند. همچنین بخشی از نیروهای فشاری دیگر که در اثر انبساط و انقباض بر روی تیرچه وارد می شود می تواند از طریق میلگرد بالایی خنثی گردد. می توان نقش میلگرد بالایی را همانند بال در تیرآهن در نظر گرفت

ویژگی های ابعادی و ظاهری میلگرد زیگزاگ

از آنجایی که میلگرد زیگزاگ عموما از میلگرد آجدار تولید می گردد می توان مشخصات ظاهر میلگرد آجدار را به عنوان مشخصات ظاهری میلگرد زیگزاگ در نظر گرفت. اما باید توجه داشت قطر میلگرد آجدار مورد استفاده در میلگرد زیگزاگ در دامنه ی بین 6 تا 16 میلیمتر می باشد. همچنین میلگرد های ساده مورد استفاده در میلگرد زیگزاگ عموما قطر 4 میلیمتر دارند.

فاصله ی دو نقطه متوالی جوش داده شده در میلگرد زیگزاگ را یک گام میگویند. ابعاد گام هرچقدر که محاسبه گردد با رواداری 15 میلیمتر در نظر گرفته می شود. حداکثر گام 200 میلیمتر و حداقل زاویه میلگرد ساده به کار رفته در میلگرد زیگزاگ با افق 45 درجه می باشد.

عرض قسمت زیرین تیرچه معمولا از 10 سانتیمتر کمتر نمی شود. به طور اصولی ارتفاع آن را 2.5 برابر عرض تیرچه در نظر می گیرند. در ساده ترین حالت زمانی که عرض قسمت زیرین میلگرد زیگزاگ 10 سانتیمتر است ارتفاع آن 25 سانتیمتر در نظر گرفته می شود.

نحوه تولید میلگرد زیگزاگ

تولید خرپا در کارگاه های ساخت تیرچه به وفور انجام می گردد. در پروژه های ساختمان سازی رایج ابعاد و اندازه های میلگردها، گام ها و طریقه ی جوشکاری به صورت نوعی تقریبا یکسان بوده و همگی با مشخصات ثابتی انجام می گردد. میلگرد های آج دار را علامت گذاری نموده، میگرد ساده را خم کاری کرده و برای جوش دادن به میلگرد های آجدار آماده سازی می کنند. نقاطی که می بایست جوشکاری گردد حتما باید زنگ زدایی گردد. برای این کار هم بر روی میلگرد آجدار و هم بر روی میلگرد ساده می بایست عملیات برس کاری صورت گیرد. بلافاصله نقطه مورد نظر بر روی میلگرد آجدا قرار گرفته و جوشکاری میگردد. اگر برسکاری انجام شود و مدت زیادی از آن گذشته باشد میلگرد ها مجددا یک لاله اکسیدی بر روی خود تشکیل می دهند لذا بهتر است بلافاصله پس از برسکاری عملیات جوشکاری انجام گردد.

امروزه برای تولید میلگرد زیگزاک از خط های تولید نیز بهره می گیرند. استفاده از خطوط مکانیزه کیفیت بسیار بالاتری برای میلگرد زیگزاگ تامین می نماید. کلیپ رو برو یک خط تولید میلگرد زیگزاگ را نشان می دهد. 

مزیت های تولید خرپا به صورت مکانیزه

  1. خم کاری مفتول های میلگردی کاملا یک دست و یکنواخت انجام می گردد.
  2. ارتفاع میلگرد زیگزاگ کمترین رواداری را خواهد داشت.
  3. عرض میلگرد زیگزاگ در یک راستا بدون کمترین تغییرات تولید میگردد.
  4. استفاده از مفتول با قطر بالاتر نیز به راحتی ممکن خواهد بود.

انواع خرپا

اصولا تولید خرپاهای میگردی زیگزاگ با هدف ساخت تیرچه با استفاده از میلگرد صورت می گیرد. به این دلیل است که به این محصول خرپا گفته می شود. اما در بعضی از پروژه ها گونه های متفاوتی از خرپا تولید می گردد. برخی از این میلگردهای زیگزاگ با استفاده از نبشی تولید می گردند. به این صورت که به جای میلگرد زیرین و همچنین میلگرد بالایی از نبشی آهنی استفاده میشود. برخی از میلگردهای زیگزاگی به جای نبشی و یا میگلرد آجدار از تسمه فولادی بهره می گیرند. گاهی ترکیبی از این محصولات استفاده شده و یک میلگرد زیگزاگ تولید می گردد. از دیگر انواع میلگردهای زیگزاگ می توان به نوع منفرد میلگرد زیگزاگ اشاره نمود. همانگونه که از نام این نوع تیرچه زیگزاگ مشخص است تعداد میلگرد زیرین و بالایی میلگرد زیگزاگ یک عدد میلگرد آجدار می باشد. به این نوع خرپا تیرچه با جانِ باز نیز گفته می شود. گاهی شکل هندسی میلگرد ساده که در خرپا  استفاده میگردد متفاوت است .

میلگرد زیگزاک که به آن تیرچه زیگزاگ یا خرپا Steel structure rebar truss girder

طراحی خرپا

طراحی تیرچه میلگرد  در ترکیب با بتن، شامل ترکیب یکپارچه ای از تیر فلزی با مقاومت بالا همراه با فواصل تقریبا یکسان و بتن درگیر با آن است. برای اجزای پر کننده بین تیرچه ها می توان از قالب های موقت یا دائم مانند بلوک سفالی، بلوک بتنی یا از قطعات سبک استفاده نمود.

منظور از ترکیب میلگرد زیگزاگ با بتن آن است که بال فوقانی و جان تیرچه در بتن محاط بوده و به صورت یکپارچه به عنوان یک مقطع مرکب تی شکل در بتن آرمه عمل می نماید. البته در ظاهر میلگرد زیگزاگ به صورت یک سه ضلعی مشاهده می گردد اما منظور از مقطع تی شکل نحوه بارگذاری نیروها در هنگام قرار گیری تیرچه داخل بتن می باشد.

طراحی تیرچه برا اساس ضوابط نشریه 543

  1. سیستم تیرچه ای، شامل ترکیبی یکپارچه از تیرچه های متساوی الفاصله که در یک راستا قرار گرفته اند و یا در دو راستای عمود برهم قرار دارند می شود.
  2. فاصله آزاد تیرچه ها نباید از 75 سانتیمتر بیشتر باشد.
  3. عرض تیرچه ها نباید کمتر از 10 سانتی متر و ارتفاع کل آنها نباید بیش از سه و نیم برابر حداقل عرض آنها باشد.
  4. حداقل فاصله افقی بین دو سطح قائم بلوک های مجاور در طرفین یک تیرچه که در مقابل یکدیگر نصب می شوند، نباید کمتر از 6 و نیم سانتیمتر باشد.
  5. ضخامت دال بتنی فوقانی نباید از یک دوازدهم فاصله آزاد بین تیرچه ها و نه از پنج سانتی متر کمتر اختیار شود.
  6. حداکثردهانه مورد پوشش سقف در جهت طول زیگزاگ با تیرچه های منفرد نباید از 8 متر بیشتر شود. به منظور اطمینان بهتر است تا دهانه مورد پوشش بیشتر از هفت متر نباشد. در صورت وجود سربارهای زیاد و یا دهانه های بیش از هفت متر، از تیرچه های مضاعف استفاده شود.
  7. سقف های اجرا شده با تیرچه و بلوک، در مورادی که بار یکنواخت روی سقف عمل نماید، عملکرد بسیار مناسبی دارند. در صورت وجود بار منفرد سنگین یا متحرک و یا مرتعش، به کار بردن سقف با میلگرد زیگزاگ توصیه نمی شود.
میلگرد زیگزاک که به آن تیرچه زیگزاگ یا خرپا Steel structure rebar truss girder

Table of Contents

قیمت میلگرد زرندیه

قیمت میلگرد زرندیه معرفی فولاد هیربد زرندیه بهترین قیمت میلگرد زرندیه  در دفتر فروش فلزمال . شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه (فولاد هیربد) یکی از کامل‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد کشور و...

قیمت میلگرد هیربد

قیمت میلگرد هیربد معرفی فولاد هیربد زرندیه بهترین قیمت میلگرد هیربد  در دفتر فروش فلزمال . شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه (فولاد هیربد) یکی از کامل‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد کشور و...

میلگرد فولاد البرز ایرانیان

قیمت میلگرد فولاد البرز ایرانیان معرفی شرکت فولاد البرز ایرانیان بهترین قیمت میلگرد فولاد البرز ایرانیان  در دفتر فروش فلزمال . شرکت فولاد البرز ایرانیان که در صنعت فولاد...

قیمت میلگرد فایکو

قیمت میلگرد فایکو معرفی شرکت فولاد البرز ایرانیان بهترین قیمت میلگرد فایکو  در دفتر فروش فلزمال . شرکت فولاد البرز ایرانیان که در صنعت فولاد ایران با نام تجاری...

قیمت میلگرد پرشین

قیمت میلگرد پرشین معرفی پرشین فولاد بهترین قیمت میلگرد پرشین  در دفتر فروش فلزمال . گروه صنعتی پرشین فولاد در راستای نیاز صنایع عظیم كشور در امر ساخت و...

قیمت میلگرد خرمدشت

قیمت میلگرد خرمدشت معرفی فولاد خرمدشت بهترین قیمت میلگرد خرمدشت  در دفتر فروش فلزمال . شرکت فولاد خرمدشت (سهامی خاص) تولید کننده انواع میلگرد در سال ۱۳۸۸ با ظرفیت...

قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان

شرکت فولاد خرمدشت تاکستانتولید کننده انواع میلگردقیمت میلگرد خرمدشت تاکستاندفتر فروش میلگرد فلزمال Previous Next قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان معرفی فولاد خرمدشت تاکستان بهترین قیمت میلگرد خرمدشت تاکستان در دفتر...

قیمت میلگرد کرمان

قیمت میلگرد کرمان معرفی مجتمع ذوب اهن و نورد کرمان بهترین قیمت میلگرد کرمان در دفتر فروش فلزمال . این مجتمع در تولید محصولات فولادی گرم نورد دیده و شمش...

قیمت میلگرد بردسیر

قیمت میلگرد بردسیر معرفی صنایع فولاد بردسیر مشیز بهترین قیمت میلگرد بردسیر در دفتر فروش فلزمال .شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسیده است، در مجاورت...

قیمت میلگرد مشیز

قیمت میلگرد مشیز معرفی صنایع فولاد مشیز بردسیر بهترین قیمت میلگرد مشیز در دفتر فروش فلزمال .شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسیده است، در مجاورت...

قیمت میلگرد ارگ تبریز

قیمت میلگرد ارگ تبریز معرفی فولاد ارگ تبریز بهترین قیمت میلگرد ارگ تبریز در دفتر فروش فلزمال .فولاد ارگ تبریز در تیر ماه سال 1386 به شماره 21629 در...

قیمت میلگرد میانه

قیمت میلگرد میانه شرکت فولاد آذربایجان با هدف تولید سالیانه 550 هزار تن محصولات کیفی فولادیفلزمال تامین کننده محصولات فولادیقیمت روز میلگرد میانه Previous Next قیمت میلگرد میانه معرفی...

قیمت میلگرد درپاد تبریز

قیمت میلگرد درپاد تبریز قیمت میلگرد درپاد تبریز   در دفتر فروش میلگرد فلزمال . جهت مشاوره در امر خرید میتوانید  از یکی از راه های ارتباطی  چون واتس اپ...

قیمت میلگرد سیادان

قیمت میلگرد سیادان قیمت میلگرد سیادان یا میلگرد ابهر  در دفتر فروش میلگرد فلزمال .ممکن است در بازار نام میلگرد ابهر را با نام های میلگرد سیادان ابهر، میلگرد...

قیمت میلگرد ابهر

قیمت میلگرد ابهر قیمت میلگرد ابهر یا سیادان ابهر  در دفتر فروش میلگرد فلزمال .ممکن است در بازار نام میلگرد ابهر را با نام های میلگرد سیادان ابهر، میلگرد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست